Instructions After Nose Surgery

نکات اصلی پس از جراحی زیبایی بینی

1) به علت دریافت داروهای خواب آور، بیمار نبایستی تا حداقل یک ساعت پس از ورود به بخش چیزی بخورد یا بنوشد. پس از گذشت یک ساعت و در صورت عدم وجود تهوع بیمار می تواند پس از کسب اجازه از پرستار به آهستگی و با قاشق مایعات شیرین مثل آب میوه بنوشد.

2) حالت تهوع پس از عمل ممکن است به دلیل داروهای بیهوشی ایجاد شود. در صورت وجود تهوع لطفاً آشامیدن را متوقف کنید و موضوع را به پرستار بخش اطلاع دهید. ندرتاً به علت حساسیت بیش از حد نسبت به داروهای بیهوشی تهوع و استفراغ شدید (که معمولأ حاوی مقادیری خون است) عارض می شود. خوشبختانه این وضعیت موقت خواهد بود. بهتر است تا زمان رفع تهوع از خوردن و آشامیدن خودداری شود.

3) توصیه می شود جهت پرهیز از بروز تهوع و استفراغ تا ۸ ساعت بعد از عمل جراحی بیماران عزیز از آشامیدن مایعات زیاد خودداری کنند.

4) توصیه می شود بیماران برای شروع تغذیه ابتدا از ساندیس یا (آب میوه) و سپس از کمپوت استفاده نمایند.

5) در بیمارانی که دارای پوست ضخیم و چرب می باشند و یا پوست آن ها دارای جوش می باشد بهتر است حتی الامکان به جای ساندیس از آب میوه های طبیعی استفاده نمایند.

6) در صورت امکان با تنظیم اهرمی که در پایین تخت بیمار قرار دارد قسمت فوقانی بدن بیمار را در وضعیت ۳۰ درجه قرار دهید تا سر و صورت وی دچار احتقان و ورم کمتری شود.

Bed Position After Nose Surgery

7) خروج خون و خونابه از اطراف پانسمان جلوی بینی بیمار تا چندین ساعت (گاهی حتی تا 48 ساعت) طبیعی بوده و نشانه خونریزی نمی باشد. البته این حالت در آقایان از شدت بیشتری برخوردار است.

8) استفاده متناوب از کمپرس یخ و آب سرد روی چشم ها و بینی به مدت حداقل ۴۸ ساعت (در ساعات خواب نیازی به انجام این کار نیست) توصیه می شود. لازم به ذکر است انجام کمپرس یخ موجب سینوزیت و یا تشدید آن نخواهد شد.

9) پیش بینی زمان ترخیص بیمار تقریبی بوده و بستگی به حال عمومی ایشان دارد. اما در غالب موارد در صورتی که بیمار سرگيجه و تهوع نداشته باشد می تواند حدوداً 3 ساعت پس از عمل با اجازه پرستار بخش به منزل برود.

3 hours after rhinoplasty

10) از آن جائی که بسیاری از بیماران پس از جراحی تا ۲۴ ساعت دچار ضعف و بی حالی می-شوند استفاده از دستشویی بایستی حتماً با احتیاط و با کمک یک نفر همراه صورت گیرد.

11) توصیه می شود بیمار در منزل در طی روز در وضعیت نیمه نشسته استراحت کند. مثلاً در جلوی تلویزیون تا صورت او دچار تورم کمتری شود.

12) هنگام خواب استفاده از یک بالش اضافه در زیر سر در تخفیف ورم صورت کمک می کند.

13) ترجیحاً به مدت ۲ شب وضعیت خوابیدن بیمار به حالت طاق باز باشد و پس از آن بیمار می تواند آزادانه به دو پهلو بخوابد.

14) در صورتی که تهوع وجود نداشته باشد بیمار می تواند ۸ ساعت پس از عمل جراحی مقداری سوپ سبک کم چرب میل کند.

15) پس از گذشت 36-24 ساعت بیمار می تواند تدریجاً از غذاهای نرم مثل خورش استفاده کند.

food after nose surgery

16) مصرف داروهای تجویز شده را از لحظه رسیدن به منزل آغاز کنید. معمولاً داروها شامل ۲۰ عدد کپسول سفالکسین (هر ۶ ساعت ۱ عدد) و ۱۰ عدد قرص پردنیزولون فورت ۵۰ میلی-گرم( روزانه نصف قرص به مدت ۳ روز ) و ۱۰ قرص استامینوفن کدئین دار (هر۶ ساعت ۱ عدد در صورت لزوم) و نیم لیتر سرم نمکی شستشو (جهت شستشوی داخل بینی) و پماد ویتامین آ چشمی (جهت چرب کردن داخل سوراخ های بینی) و قطره فنیل افرین (جهت بازکردن سوراخ-های بینی).

17) اگرچه غالب بیماران در بینی احساس فشار می کنند اما خوشبختانه اکثر بیماران پس از انجام این عمل درد زیادی نخواهد داشت.

18) در صورت بروز درد فقط از داروی استامینوفن ساده و یا کدئین دار استفاده کنید. مصرف هرگونه مسکن دیگر به علت خطر خونریزی جایز نمی باشد.

19) در اکثر قریب به اتفاق بیماران نوع خاصی از تامپون به نام تامپون سیلیکونی (دارای راه هوایی جهت تنفس) استفاده می شود که همزمان با برداشتن گچ بینی، این تامپون از داخل بینی خارج می شود.

20) پس از جراحی حتی با وجود تامپون سیلیکونی، باید بینی خود را با محلول سرم نمکی بشویید. یعنی حداقل ۴-۶ بار در روز از یک سرنگ ۱۰ سی سی استفاده کرده و سپس محلول را به داخل بینی خود بچکانید و با بالا کشیدن ترشحات بینی آن ها را از دهان خود خارج کنید. با این کار بینی شما تخلیه شده و تنفس بهتری خواهید داشت. همچنین می توانید از قطره فنیل افرین هم استفاده کنید.

21) توجه داشته باشید که نبایستی به مدت ۲ هفته توسط فین کردن بینی خود را پاک کنید.

22) پس از خارج کردن تامپون داخل بینی معمولاً به دلیل ورم داخل بینی تنفس شما صدادار و مقداری مشکل خواهد بود که این مشکلات تدریجً مرتفع خواهد شد.

23) در صورت وجود احتقان داخل بینی می توانید به مدت حداکثر ۵ تا ۷ روز برای بهبود وضعیت تنفس از قطره فنیل افرین استفاده کنید. (۴ قطره در هر بینی صبح و شب)

24) توصیه می شود داخل سوراخ های بینی خود را روزانه ۲ بار با استفاده از گوش پاک کن آغشته به پماد ویتامین A چشمی چرب نگه دارید.

25) ممکن است بعلت ورم داخل بینی سوراخ های یک طرف یا حتی دو طرف مسدود باشد در این موارد جای نگرانی نیست نیازی به ادامه شستشو وجود ندارد.

26) خروج خونابه باعث خونی شدن پانسمان جلوی بینی بیمار می شود. لذا برای راحتی بیمار در صورت لزوم نسبت به تعویض آن اقدام نمائید.

27) برای تعویض پانسمان از نصف گاز (استریل یا غیر استریل) و یک حلقه چسب ضد حساسیت یک سانتی متری (M3) که آن ها را از داروخانه تهیه کرده اید استفاده نمائید.

Proper Tape Model After Nose Surgery

28) بروز عطسه و آب ریزش بینی شایع بوده و اغلب نشانه سرماخوردگی نمی باشد لطفاً در هنگام عطسه دهان خود را باز نگه دارید تا به داخل بینی شما فشاری وارد نشود در صورتی که تعداد عطسه ها مزاحم باشد می توان آن را با مصرف قرص آنتی هیستامین – دکونژستان (یک قرص هر ۱۲ ساعت) تا حدی کنترل کرد.

29) تورم و کبودی صورت و اطراف چشم ها بستگی به نوع عمل– مدت عمل- پوست بیمار- ضخامت استخوان بینی- میزان خونریزی حین عمل– نوع بیهوشی و سن بیمار دارد. معمولاً کبودی از چند ساعت پس از عمل شروع می شود.

30) کبودی و ورم در روزهای دوم و سوم به اوج خود می رسد و پس از آن تدریجاً تخفیف پیدا می کند.

31) ندرتاً ممکن است کبودی و ورم صورت و چشم بیمار به صورت غیر قرینه بوده در یک قسمت از شدت بیشتری برخوردار باشد. این مسئله بخودی خود مرتفع خواهد شد.

32) گاهاً ورم غیر قرینه ایجاد مختصر کجی در پانسمان یا گچ روی بینی می کند که نگران کننده نمی باشد. با برداشتن پانسمان روی بینی احساس بر طرف خواهد شد.

33) استفاده از عینک بر روی گچ بینی تا روز هشتم بلامانع است. جهت استفاده از هرگونه عینک از روز هشتم به بعد موضوع را به اینجانب اطلاع دهید.

34) استفاده از لنزهای تماسی از روز چهارم به بعد مجاز است.

35) – بیمارانی که پره بینی آن ها دارای بخیه باشد می توانند در روز پنجم نسبت به پاک کردن لخته های خون از لابه لای بخیه هایشان به آرامی اقدام نمایند. برای پاک کردن لخته ها می توانید از یک پنبه آغشته به مقداری الکل که به آهستگی آن را بر روی بخیه ها می کشید استفاده کنید. معمولاً از روز چهارم به بعد تعدادی از بخیه ها شروع به ریختن می کنند.

36) گچ روی بینی شما تحت هیچ شرایطی نبایستی خیس شود. برای استحمام می توانید بدن خود را جداگانه بشویید و موهای تان را مجزا بشوئید.

37) معمولاً پس از گذشت پنج الی نه روز از عمل جراحی گچ بینی در مطب یا کلینیک توسط اینجانب با دستیارم برداشته خواهد شد. لطفاً یک ساعت قبل از مراجعه به مطب در موعد مقرر استحمام كامل( شامل بدن، سر، صورت و بینی و گچ بینی) انجام دهید. تا گچ بینی شما براحتی از بینی جدا شود.

38) در صورتی که پره های بینی شما بخیه داشته باشند در همان روز بخیه ها کشیده خواهند شد.

39) بعضاً دیده می شود گچ روی بینی در بیمارانی که پوست چرب دارند زودتر از موعد شل شده و از روی بینی بلند می شود. در صورت بروز چنین حالتی لطفاً مراتب را به اینجانب و یا دستیارم (که همه روزه بعد از ظهرها بجز پنجشنبه و جمعه در مطب حضور دارد) اطلاع دهید.

40) در صورتی که به شما غضروف های اضافی تیغه بینی تحویل داده شده است لطفاً آن ها را در محلی دور از نور و گرما در منزل نگهداری نمائید.

41) خندیدن یا صحبت کردن زیاد ضرری برای بینی نداشته مجاز می باشد.

laugh after nose surgery

42) استفاده از پمادهای ترمیمی (Cicalfate و رژودرم و یا استراتامد) روی بخیه های پره ها (از روز هفتم) در ترمیم زخم موثر خواهد بود.

43) کلیه بخیه های داخل بینی از نوع جذبی بوده و تدریجاً از سوراخ های بینی خارج می شوند که نبایستی موجب نگرانی شود.

44) در بیماران با پوست ضخیم توصیه می شود از مصرف گرمی جات مثل عسل، خرما ، گردو، شیره، و شیرینی جات تا حد امکان پرهیز نمائید.

45) بروز جوش های اطراف بینی و صورت پس از عمل جراحی تا حدی طبیعی بوده در صورت شدت زیاد اطلاع دهید.

46) در بیماران با پوست ضخیم توصیه می کنیم به مدت حداقل ۶ ماه از آفتاب گرفتن یا سولاریوم پرهیز نمایند.

47) برگشت به حالت تنفس طبیعی ممکن است ماه ها طول بکشد و جای نگرانی نیست.

48) بروز خرخر شبانه در تعدادی از بیماران که زمینه چاقی یا خرخر شبانه دارند امری کاملا طبیعی است. این بیماران از افزایش وزن جدا خودداری کنند.

49) وجود غیرقرینگی های جزئی در ظاهر بینی در ماه های اول شایع بوده و در غالب موارد با کاهش ورم، بهبود پیدا می کند.

50) در ماه دوم بعد از عمل تدریجا ممکن است بیماران بوی بد و متعفنی را در بینی خود استشمام کنند که به علت جذب بخیه ها بوده و با تکرار شستشوی سرم نمکی برطرف می شود.

نظرات کارشناسانه دوستان و اقوام پس از جراحی زیبایی بینی

متأسفانه یکی از مشکلاتی که اغلب در بیماران پس از عمل جراحی زیبایی بینی مشاهده می شود اظهار نظر دوستان و اقوام در مورد شکل بینی بیمار است. حتی در برخی موارد این افراد تنها یک روز پس از جراحی در حالی که هنوز گچ (اسپلینت) روی بینی قرار دارد شروع به کارشناسی می کنند. این نظرات فقط و فقط باعث تضعیف روحیه بیمار شده از اعتماد به نفس وی می کاهد.

جالب این جاست که افراد مختلف نظرات متفاوت با هم دارند و اعمال این نظرات در تمام موارد باعث کاهش روحیه بیمار می شود، مثلاً یکی از اقوام بینی کوچک و عروسکی را می پسندد و دیگری طرفدار بینی طبیعی است که خیلی هم کوچک نباشد حال این دو راجع به بینی بیمار نظر می دهند اگر بینی بیمار طبیعی عمل شده باشد شخصی که طرفدار بینی عروسکی است به بیمار می گوید بینی شما خوب نشده و اگر هم عروسکی باشد دوست طرفدار بینی طبیعی به بیمار نظر می دهد که بینی ات خیلی کوچک شده است. این نکته مهم را در نظر داشته باشید که فرم بینی شما بعد از عمل جراحی زیبایی بینی با توجه به مشاوره قبل از عمل ایجاد خواهد شد.

در زمان مشاوره دکتر یحیوی سخنان شما را می شنود و معیارهایی که از نظر شما مهم است را یادداشت کرده و براساس آن بینی شما را طرح ریزی می کند. وظیفه پزشک، جراحی بینی براساس گفته های منطقی شما قبل از عمل می باشد. (البته دکتر یحیوی هم در مشاوره قبل از عمل نکاتی را که ممکن است از دید شما به دور مانده باشند و نیاز به اصلاح دارند را به شما می کند.) ولی راضی بودن تمام افراد فامیل و دوستان و آشنایان سببی و نسبی و همسایه ها و… امری محال است زیرا دیدگاه ها و حس زیبایی شناسی افراد مختلف با هم متفاوت است.

متاسفانه برخی از افراد نظردهنده در مورد بینی شما نیت خیر ندارند و با غرض ورزی نظر می دهند و هدفی جز تخریب روحیه شما ندارند. باید به یاد داشته باشید که فقط پس از گذشت ۶ ماه الی یک سال از زمان جراحی زیبایی بینی می توان در مورد نتیجه آن اظهارنظر کرد. بهترین افرادی که می توانند به شما نظر بدهند پدر، مادر، خواهر و برادر و همسر هستند. سخنان دیگران ممکن است مغرضانه باشد.

لازم به ذکر است که مطالب فوق برآمده از تجربه سال ها عمل جراحی زیبایی بینی توسط دکتر یحیوی در مشاوره های قبل و بعد از عمل جراحی زیبایی بینی است.

آینه به دستی پس از عمل جراحی زیبایی بینی

بارها و بارها دیده شده که تنها بعد از گذشت ۴ ساعت از جراحی بیمار که هنوز حتی از بیمارستان مرخص نشده و به منزل برنگشته است شروع به بررسی و تفحص در مورد شکل بینی و سوراخ های آن می کند و در اکثریت موارد این بررسی باعث ایجاد ناراحتی در بیمار می شود زیرا به علت تورم بینی بعد از جراحی شکلی که بیمار از بینی خود مشاهده می کند شکل اصلی و واقعی بینی نیست و احتیاج به زمان دارد تا تورم کاهش یافته بینی شکل اصلی خود را به دست بیاورد و به اصطلاح جا بیفتد. بعد از برداشته شدن گچ روی بینی بعد از گذشت هفت تا ده روز توسط پزشک و چسب زدن به بینی مجدد بیمار در جلوی آینه می ایستد و در طول شبانه روز آینه را از خود دور نمی کند این کار هیچ گونه فایده ای ندارد بلکه باعث می شود بیمار با بها دادن بیش از حد و بی دلیل به مشکلات ظاهری بینی که با گذشت زمان بهتر خواهند شد دچار اضطراب و استرس بی مورد و حتی گاهاً افسردگی شود.

Holding Mirror After Rhinoplasty

این نکته مهم را همیشه به یاد داشته باشید:

برای بررسی بینی و اظهار نظر راجع به عمل جراحی انجام شده باید ۶ ماه تا یک سال از زمان عمل جراحی زیبایی بینی گذشته باشد.

شاد و سربلند باشید
دکتر شهریار یحیوی
جراح پلاستیک بینی و صورت