سه فاکتوراساسی که درمیزان ورم وکبودی جراحی دخیل می باشند ، عبارت اند از :

1-فاکتورهای مربوط به جراح

2-فاکتورهای مربوط به بیهوشی

3-فاکتورهای مربوط به بیمار

 

1-فاکتورهای مربوط به جراح :

قطعاً هرچقدر جراحی با ظرافت بیشتری انجام شود ، ورم وکبودی بیمار کمتر خواهد بود .

 

2-فاکتورهای مربوط به بیهوشی :

بدون شک هر چقدر بیهوشی بهترباشد و فشار خون بیمار حین عمل کمتر باشد میزان خونریزی حین عمل و ورم وکبودی پس ازعمل کمتر خواهد بود ، اما فاکتورهایی که می خواهم در این قسمت به شرح آن ها بپردازم عواملی است که مرتبط با خود بیمارمی باشد .

در هر صورت هر چقدر بینی مشکل تر و به اصطلاح پر کارتر باشد میزان ورم بیشتری خواهد داشت.

 

* به نظر می رسد بیمار بتواند تا با رعایت یکسری نکات و احیاناً مصرف

داروهای خاصی در میزان ورم وکبودی پس از عمل تاثیرگذار باشد.

 

1 – در بیمارانی که پوست ضخیم و چرب دارند توصیه می شود تا از مدتی قبل از عمل ، از مصرف غذاهای پرکالری ( یا اصطلاحاً گرمی جات ) پرهیز کنند.

2 – در بیمارانی که سابقه ابتلاء به جوش های صورت را دارند و در حال حاضر هم جوش های چرکی در صورت خود دارند بهتر است از 2 الی 3 هفته قبل از عمل تحت نظر یک متخصص پوست ، داروهای ضد جوش مصرف کنند تا پس از عمل جرحی دچار تورم پوست و شعله ور شدن ضایعات پوستی نشوند.

3 – مصرف داروهایی مثل آسپیرین ، ویتامین E ( فقط در دوز بالا ) ممکن است ورم و کبودی پس از عمل را تشدید نمایند.

4 – یکی از داروهایی که در بسیاری از منابع علمی در مورد آن ها تاکید شده است ویتامین C می باشد. توصیه شده است بیمار یک هفته قبل از عمل ، روزانه یک گرم ویتامین C مصرف کند و این کار را تا یک هفته قبل از عمل ادامه دهد .

5 – دوتا از داروهایی که مصرف آن ها قبل و بعد از عمل می تواند تا حدی از میزان تورم و کبودی کاهش دهد ، عبارت اند از آرنیکا مونتانا  و بروملئین ( Arnica Montana – Bromelain ) که کپسول برومائین تحت عنوان آناهیل در حال حاضر در ایران موجود است .

6 – قرار دادن سر بالاتر از بدن در هنگام دراز کشیدن می تواند در رفع ورم از سر و صورت مؤثر باشد .

7 – بهتر است بلافاصله پس از خاتمه عمل و زمانی که بیمار به بخش تحویل داده می شود ، نسبت به گذاشتن کمپرس یخ اقدام شود .

8 – استراحت زیاد در بستر می تواند ورم سر و صورت بیمار را تشدید کند .

9 – بهتر است پس از عمل جراحی بیمار به جای استفاده از مواد غذایی پر کالری از غذاهای پر پروتئین ، میوه جات و سبزیجات تازه استفاده کنند .

10 – استفاده از آب میوه های کم شیرین و آب میوه ی تازه ارجح است .

11 – از آن جایی که مصرف زیاد آب میوه آماده و کمپوت ایجاد جوش می کند ، در بیماران مبتلاء به جوش های چرکی باید با احتیاط انجام شود .

12 – در بسیاری از کشور های خارجی وسایلی تعبیه شده است که با ایجاد جریان مغناطیسی زیر پوست از بروز کبودی تا حدی جلوگیری می کنند ( Electromagnetic Patch ) . این پلاک ها روی نسوج گونه قرار گرفته و با چسب به پوست می چسبند . معروف ترین نوع آن تحت نام تجاری Actipatch در کشوری های خارجی قابل تهیه می باشد .

13 – تجربه نشان داده است که بیمارانی که قبل و بعد از عمل ، از آناناس طبیعی ، آب کرفس و کلم استفاده می کنند ، کمتر دچار ورم و کبودی می شوند .

14 – در نهایت در بیمارانی که با وجود رعایت نکات فوق دچار کبودی قابل توجه اطراف چشم ها می شوند ، استفاده از پمادهای ویتامین K و پماد یاژل آرنیکا (که متاسفانه در ایران موجود نیستند ) و ماساژ نرم روی پوست می تواند کمک کننده باشد .

دکتر شهریار یحیوی