بینی های با پوست ضخیم یا اصطلاحا گوشتی

 

  • در ابتدا باید عرض کنم که اصطلاح گوشتی لفظ صحیحی نبوده و بهتر است پوست ضخیم به این بینی ها اطلاق شود. زیرا بینی فاقد منبع عضلانی و گوشت قابل توجه می با شد.
  • ضخامت پوست در افراد مختلف و نژادهای گوناگون متفاوت است و از آنجاییکه اکثر ضخامت پوست در این افراد را غدد چربی تشکیل می دهند، لذا این افراد دارای پوست چرب هستند، یعنی از دهانه غدد چربی پوست آنها (که بعضا دهانه این غدد در پوست آنها به راحتی قابل رویت است) مرتبا چربی تراوش می شود.
  • از دیگر خوصوصیات این پوست ها این است که شکل غضروف های نوک بینی از زیر پوست آنها قابل رویت نیست، حتی در پاره ای موارد شدید، غضروف قابل لمس نیست.

  • غالبا از ما سوال می شود که بینی ما گوشتی است یا غضروفی؟
    در بسیاری موارد می بینیم بینی هم دارای پوست ضخیم است و هم غوز استخوانی دارد. پس در بسیاری موارد، خصوصیات هر دو نوع بینی را همزمان در یک بینی ممکن است مشاهده کنیم. یکی از روش های ساده برای ارزیابی ضخامت پوست، لمس پره های بینی یا عکس برداری از سوراخ های بینی است. از آنجاییکه تنها قسمت بینی که فقط از دو لایه ضخامت پوست تشکیل شده است لبه پره بینی می باشد، لذا لمس یا مشاهده این قسمت می تواند معیار خوبی برای میزان ضخامت پوست باشد.

  • پس از مطالب بالا می توان اینگونه استنباط کرد که ضخامت پوست در بینی های گوشتی شدت و ضعف دارد یعنی نباید همه آنها را در یک گروه قرار دهیم. من برای سهولت کار خودم آنها را در چهار گروه ضعیف، متوسط، نسبتا شدید و خیلی شدید قرار می دهم .
  • طبعا نتایجی که از جراحی یک بینی با پوست نسبتا ضخیم بدست می آید در گروه های دیگر حاصل نمی شود، اما نکته مهم این است که اگر جراح با تجربه باشد یعنی در جراحی اینگونه بینی ها، تجربه و مهارت داشته باشد، قطعا نتیجه کار بهتر شدن ظاهر بینی است.

  • سوال بسیار رایج این است که آیا بینی گوشتی (پوست ضخیم) عود می کند و آیا به حالت اول بر می گردد؟
    باید عرض کنم چنانچه بینی گوشتی صحیح عمل شود یعنی پایه غضروفی خوبی گذاشته شود تا از افت نوک بینی در آینده جلوگیری شود، هرگز پدیده افت مجدد مشاهده نخواهد شد. اما در مقابل، اگر جراح کم تجربه باشد و تمهیداتی برای افت نوک بینی اجرا نکند به محض برداشتن چسب بینی تدریجا به حالت اول و حتی بد تر بر می گردد.

  • معمولا از ما می پرسند که بینی گوشتی بعد از عمل گوشت اضافه می آورد؟
    همانطور که قبلا خدمتتان عرض کردم نتایج دراز مدت بسیار مطلوب، با روش صحیح جراحی به دست می آید و در صورت عدم رعایت این نکات وقتی تدریجا بینی افت کرده و نوک بینی بزرگ شود، بیمار اصطلاحا می گوید، بینی گوشت اضافه آورده است . (البته این اصطلاح غلط است زیرا بینی منبع گوشتی ندارد.)

  • پس اگر نتایج جراحی بینی گوشتی، مثل بینی های غضروفی استخوانی خوب است فرق آنها در چیست؟
    ۱) اکثرا بینی های با پوست خیلی ضخیم را نمی توان به طرح های عروسکی یا فانتزی درآورد.
    ۲) نمی توان یک بینی بسیار کوچک و باریک ایجاد کند.
    ۳) نباید سایز بینی بسیار کوچک شود.
    ۴) نباید قوس زیاد ایجاد کرد.
    ۵) محل برش پره ها مقداری نمایان می شود. زیرا پوست ضخیم جوشگاه خوبی به جا نمی گذارد و جای بخیه ها اندکی پیداست.

  • بیمارانی که پوست ضخیم دارند چه نکاتی را باید رعایت کنند ؟
    1) قبل از عمل مصرف مواد قندی زیاد، شیرینی جات و مواد تند (گرمیجات) را از رژیم غذایی خود حذف کنند و تا زمانی که چسب می زنند این کار را ادامه دهند.
    2) در صورتیکه جوش های پوستی فعال دارند حتما با نظر پزشک جراح خود با متخصص پوست مشورت کنند تا جهت رفع التهابات پوستی اقدام کنند. زیرا با زدن چسب روی بینی غالبا جوش های پوستی شعله ور می شوند و در نتیجه عمل هم موثر است.
    3) در پارهای از موارد اینجانب به بیمارانم دارویی تجویز می کنم تا بتواند با کاهش چربی پوست و ضخامت پوست در شکل گیری بینی در دوران نقاهت کمک کند.
    4) توصیه می کنم افرادی که پوست ضخیم دارند حتما چسب بینی طولانی تری بزنند و پس از برداشتن چسب نیز تا مدت ها، در طول شب چسب بزنند.

امیدوارم با در اختیار قرارد دادن این اطلاعات به شما، در تصمیم گیری بهتر برای عمل بینی کمک کرده باشم.

 دکتر شهریار یحیوی