مراقبت های بعد از جراحی لوزه

با مطالعه نکات زیر که توسط دکتر شهریار یحیوی تهیه شده است، دوره نقاهت راحت تری را پس از جراحی لوزه سپری خواهید کرد.

۱) پس از جراحی لوزه متاسفانه درد بسیار شدید در ناحیه حلق که گاها به گوش‌ها نیز می‌زند وجود دارد که طبیعی می‌باشد و جای نگرانی نیست.

۲) از روز سوم به بعد مخاط سفید رنگ، هر دو بستر لوزه را می‌پوشاند که همراه با بوی بد دهان بوده و نشانه عفونت نمی‌باشد.

مخاط سفید رنگ پس از جراحی لوزه

۳) ۱۲ تا ۱۴ ساعت پس از عمل لوزه، از انجام فعالیت بدنی شدید اجتناب ورزید. استحمام مجاز است.

۴) مصرف داروهای تجویز شده از جمله آنتی بیوتیک ها و شیاف دیکلوفناک مسکن (استامینوفن) توصیه می‌شود. همچنین هر ۴ ساعت ۳ عدد قرص استامینوفن برای کاهش درد مصرف شود.

۵) شستن مرتب دهان با سرم شستشو توصیه می‌شود.

۶) تا ۶ ساعت پس از جراحی لوزه، نباید چیزی بخورید و یا بیاشامید.

۷) پس از عمل لوزه، بهتر است دستگاه بُخور سرد، در مجاورت بیمار قرار داده شود.

۸) تا دو هفته پس از جراحی لوزه، از مصرف آسپرین خودداری ورزید.

منع مصرف آسپیرین پس از عمل لوزه

۹) از صاف کردن گلو و سرفه مکرر تا ۲ روز پس از عمل خودداری کنید.

۱۰) دو تا سه روز در خانه استراحت کنید.

۱۱) ۴ الی ۶ روز پس از عمل، باید مایعات و غذاهای نرم مصرف کنید.

رژیم غذایی پس از جراحی لوزه

۱۲) پس از جراحی لوزه، رژیم غذایی مناسب مورد نیاز است و به همین دلیل از مصرف چیپس، پفک، آجیل، نان تست، ذرت بو داده، بیسکوئیت، غذاهای داغ و ادویه دار، غذاهای اسیدی (مثل آب پرتغال یا گوجه فرنگی) و هر گونه غذای ترد و سفت تا دو هفته پس از عمل لوزه، خودداری کنید.

۱۳) جویدن آدامس (با افزایش ترشح بزاق)، آب نبات، بستنی، شیر سرد، آب ولرم و ژله توصیه می‌شود.

۱۴) برای جلوگیری از کم آب شدن بدن، به میزان کافی آب بنوشید.

۱۵) روز عمل یا فردای عمل، مدفوع بیمار ممکن است سیاه رنگ باشد که به علت خونی است که در حین عمل قورت داده و یا ممکن است بیمار به رنگ قهوه‌ای تیره استفراغ نماید که طبیعی است و جای نگرانی نیست.

۱۶) از استعمال سیگار تا ۲ الی ۴ هفته بعد از عمل خودداری نمایید.

خونریزی پس از عمل لوزه

۱۷) بروز خونریزی خفیف و کوتاه مدت بین روزهای ۵ الی ۸ شایع بوده و طبیعی می‌باشد. در صورت خونریزی شدید و طولانی مدت، لطفا به اورژانس بیمارستان مراجعه کنید.

۱۸) چکاپ بعدی پس از عمل، سه هفته پس از تاریخ جراحی می‌باشد.

با سپاس از توجه شما
دکتر شهریار یحیوی