سنگ لوزه و علت تشکیل آن چیست؟

یکی از سؤالاتی که این روزها به کرات از متخصصین گوش و حلق و بینی می‌شود در مورد سنگ لوزه است. علت آن هنوز مشخص نیست.

ولی چیزی که ما در عمل داریم در درمانگاه ها و مطب ها مشاهده می‌کنیم این است که روز به روز تعداد مراجعین با لوزه های متخلخل و به نوعی با اجسام سفید رنگی که در سطح لوزه وجود دارد و این روز ها تحت عنوان علمی آن با Tonsillar Stone یا سنگ‌های لوزه شناخته می شود، روز به روز بیشتر و بیشتر می شود.

سنگ لوزه چگونه ایجاد می شود؟

تمام لوزه ها، دارای سطوح متخلخل هستند. سطوح متخلخل یعنی دهانه غددی که روی سطح لوزه وجود دارد. این دهانه‌ی غده‌ها ترشحات لوزه را تخلیه می‌کنند. اگر ترشحات سفید رنگ تخلیه نشود و به نوعی دهانه این غدد در سطح لوزه مسدود شود چه اتفاقی برای این ترشحات بوجود می‌آید؟

ترشحات جمع می شود، ترشحات آب آن کشیده می شود، ترشحشات غلظتش افزایش پیدا می‌کند و به صورت اجسام سفید رنگ سفت، که باعث ایجاد ناراحتی در حلق بیمار می‌کند خودش رو نشان می‌دهد.

اندازه سنگ لوزه چقدر است؟

سایز این ترشحات ممکن است بعضی موقع‌ها به اندازه‌ی بزرگ‌تر از سایز هسته خرما برسد که اینجاست به آنها معمولاً به صورت سنگ لوزه اطلاق می‌شود و ممکن است که یک عدد در یک‌ طرف یا در هر دوتا لوزه ی چپ و راست وجود داشته باشد.

سنگ لوزه سبب چه ناراحتی هایی می شود؟

لوزه‌های متخلخل چه علائمی ایجاد میکند: معمولاً لوزه‌های متخلخل باعث ایجاد ناراحتی، احساس فشار، دردهایی که بعضا باعث ایجاد درد گوش می‌شود و از همه مهمتر باعث بوی بد دهان می‌شود.

ترشحاتی که بیشتر از ۲۴ تا ۴۸ ساعت در داخل دهان بماند، بخاطر اینکه رشد میکروبی را در پی دارد، توأم با تجزیه‌ی پروتئین‌های دهان است و اتساع بوی بد داخل دهان که ممکن است خود شخص یا پارتنرش متوجه این قضیه شود. در هر صورت این روزها مراجعات در این مورد خیلی زیاد است.

درمان سنگ لوزه چگونه است؟

متأسفانه تنها درمان استاندارد برای کسانی که واقعاً دچار آزار و اذیت می‌شوند، Tonsillectomy یا برداشتن کامل هر دوتا لوزه چپ و راست است. خوشبختانه این روزها در جراحی Tonsillectomy، حداقل من از چند سال گذشته، از روش Electrocautery استفاده می‌شود.

Electrocauter دستگاهی است که به صورت رایج در تمام اتاق عمل‌ها وجود دارد. این دستگاه به صورت ارائه جریان برق برای برش و همزمان انعقاد کردن عروق کار می‌کند. بخاطر همین برای جراحی لوزه بسیار بسیار مناسب است.

دکتر شهریار یحیوی جراحی لوزه را به چه روشی انجام می دهند؟

سنگ لوزه در اسکن تصویر

دکتر یحیوی جراحی لوزه را با استفاده از روش Electrocautery (الکتروکوتری) انجام می دهند که حین آن بیمار هیچ خونریزی نداشته و از هیچ بخیه ای استفاده نمی شود.